fredag den 18. januar 2013

"Casa Agnes" onsdag d. 16. Januar

Lige efter undervisningen i går tog jeg så med Sonja ud til deres projekt, som de kalder "Casa Agnes" - den oplevelse vendte lidt op og ned på mine rejseplaner efter min undervisning er slut! Nu har jeg faktisk lovet Sonja at jeg tager derud 3 gange i den næste uge, som er min sidste på skolen. Det er et fantastisk sted!



Det ligger i et af de rigtig fattige områder i byen, ved siden af en skofabrik som de også ejer en del af. Ude fra gaden ser det ikke ud af så meget, men indenfor var det næsten - men kun NÆSTEN -ligeså flot som deres eget hus! I et stort lokale lige indenfor porten var den store systue, hvor 3 piger allerede var igang med at lære at bruge en symaskine. Til den anden side et stort lagerrum, og ligefor en smuk gårdhave omgivet af det der vel hedder en patio, hvor der var døre ind til pigernes små lejligheder. Fra patioen der omkranser haven, gik man også ind i et stort børnerum, - billiardbord og stor flot fladskærm manglede heller ikke! I det sidste hjørne lå køkkenet med 3 store spisebordet og husalteret - alt i åben forbindelse med hinanden.
De har ansat en leder af systuen, en børnepædagog og 2 piger Keila og Fran som en slags ledere, der skal organisere madlavning og rengøring.
I øjeblikket er de igang med ansætte en mand som skal være øverste leder.



Sonjas problem lige nu er at de rejser hjem til Danmark for en tid. De to piger, der skal stå for husførelsen, har ingen forstand på hverken ernæring, hygiejne, regnskab eller fornuftige indkøb. Det med regnskabet har hun en finsk dame til at hjælpe sig med, - så er det meningen at jeg skal prøve at lære dem lidt om ernæring og hygiejne!



DET bliver jo spændende! Heldigvis er der en sød ung pige i deres vennekreds der kan hjælpe med at tolke. Jeg har ændret lidt på mine planer og aftalt med "min" SOS børneby at jeg kommer lidt senere.

I denne weekend skal jeg op på Volcano Mombacho til et naturreservat, hvor jeg forhåbentlig skal se en masse flotte fugle og orkideer, - og selvfølgelig op til det stadig rygende krater. Der ligger et herberge i reservatet, hvor jeg har booket mig ind fra lørdag til søndag. Jeg glæder mig til at slippe lidt væk fra byens larm.
Her torsdag aften var jeg på en tur til Masaya med en gruppe amerikanske piger og et par lærere fra skolen. Der var et stort, meget gammelt bygningsværk af kraftige mure, der rummede kunsthåndværkermarked, et museum for Folklore og en kæmpescene hvor der blev vist traditionelle danse og spillet herlig Nicaraguansk musik. Det var flot. Men desværre eremit camera ikke egnet til aftenoptagelser!



2 kommentarer:

  1. Åhh Birthe - hvor ER det spændende.Sikke meget du oplever og jeg synes jo lige du er taget afsted herfra.
    Nu må du ikke blive fast ansat vel? Du skal jo helst komme hjem igen :-)

    SvarSlet
  2. Hej Hanne. Tak for dine kommentarer. Jo bare rolig jeg kommer hjem igen, men kunne godt finde på at tage herover igen tror jeg! K.h. Birte

    SvarSlet