mandag den 7. januar 2013

Endelig fremme...:0)

Så er jeg endelig fremme. Ankom dødtræt i aftes kl 22. efter en 24 timers rejse, uden ret meget søvn.
Jeg blev hentet af nogle rigtig søde unge mennesker fra spanskskolen Casa Xalteva. Efter en god halv times køretur kom vi til Granada og min home-stay familie, hvor jeg skal være de næste tre uger.
Julio på 56 og hans kone Chilo (Maria Auxiliadora) på 53 og deres søn Mikael på 28 bor her også. Men ingen taler rigtig engelsk selvom sønnen læser til jurist (tror jeg nok)!
Det er godt nok lidt af et kulturchock! Det er et stort gammelt hus og for at sige det på den pæne måde - MEGET RUSTIKT! Men de er søde og rare.

Her lørdag formiddag har jeg gået lidt omkring, - fandt skolen hvor jeg skal starte på mandag, og kom også ind til domkirken og byparken i centrum. Her er 31 grader varmt så det er bare om at tage den med ro! Det er faktisk på mange måder en køn by med de mange - mere eller mindre - velholdte huse i kolonistil.
Så har jeg været til en katolsk messe sammen Chilo. Der er en kirke i nærheden som hedder det samme som hende. Den er meget smuk både udvendig og indvendig, og en katolsk messe er noget specielt med meget rytmisk sang, guitarspil og tamburiner - der er ingen orgel! Og folk kommer og går som de lyster.

Her søndag formiddag har jeg været på markedet, det minder meget om Thailand med frugtsælgere på gaden, hektisk trafik og masser taxier og de mere maleriske hestedroscher. Endelig lykkedes det mig at købe et par omformere til mine el-apparater, de bruger 110 wolt her så jeg var lidt spændt på om det virkede, men det gør det gud ske lov!
Søndag eftermiddag var jeg med til en 1 års fødselsdag hos Chilos familie. Hendes mor bor hos hendes søster i et MEGET FINT hus ude på landet med swimmingpool, stor have, 2 etager og flere terasser, 2 store biler i garagen, vaskemaskine, amerikansk køleskab m.m. Det overrasker mig med den store forskel på social standard!
Chilo har 6 søskende og alle incl. svogre svigerindes og et mylder af store og små børn. De store så horror-film på TV - de små svømmede i poolen. Så det valgte jeg også at gøre, selvom vandkvaliteten vist ikke helt holder vores standard! Den lille, der blev fejret fødselsdag for, blev sat midt på et lille bord og fik lov til at tvære rundt i lagkagen med begge hænder, før der blev budt rundt :0))

Jeg er faldet godt til her, om aftenen sætter vi stole ud i døren til gaden og sidder der og kigger på alle naboerne der gør det samme. Så råber/snakker man med dem der går forbi. Sjovest er en lille vagtmand som går rundt i gaden om natten. Han standser altid her og fortæller mange og lange historier med både mund, arme og ben! Jeg kalder ham "el pequeno actor" - den lille skuespiller.


Location:Granada 5. Januar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar