onsdag den 9. januar 2013

Tirsdag d. 8. Januar

Min lærer (professor :0) er en lille sød pige på 25 år. Efter 4 timers undervisning i går eftermiddags synes jeg allerede mit spanske ligger lidt bedre i munden.
Der var så også en del børn som fik undervisning på forskellig vis. Bl.a. med nogle små elektroniske spillemaskiner, som vist nok gik ud på at lære engelske ord. Det var tydeligt at de var stolte over at præsentere sig selv for mig på engelsk :0)
Selve huset, hvor skolen befinder sig, er faktisk i en noget bedre stand end her hvor jeg bor. Der er en åben gårdhave med flotte træer og blomster, det største rum har åbne vinduer og døre ud til gaden. Her foregår vist det meste med børnene. Rundt omkring ligger små klasseværelser og et køkken, hvor ca. 20 børn bliver bespist hver dag i skoletiden.
Lige overfor skolen ligger en lille fin park, hvor de unge frivillige udlændinge ofte spiller og leger med børnene. Iglesia Xalteva (en af de fire kirker i byen) ligger også lige ved siden af. Der er nogle store trapper op til kirken der ligger lidt i skyggen, så her ser jeg ofte nogle sølle og fattige mennesker sidde og hænge eller ligge og sove.

Huset jeg bor i er "antigua" og i hvert fald nok bygget for mere end 100 år siden. Gennem den ca. 3 mtr høje dør kommer man ind i "den pæne stue". Indenfor ser man lige direkte op i tagspærrene og tagpanderne. Der er vel ca. 6-7 mtr op til rygningen. Rummet er stort ca. 8x8 mtr og til venstre er der banket en løs skillevæg op af nogle ret tarvelige masonitplader. Bag væggen er der to rum, - et depotrum og mit værelse.
I mit værelse er der ingen vindue eller loft, - altså kommer der kun lys gennem en enkelt lille glastagplade hvis jeg ikke tænder det obligatoriske neonrør. Når det blæser og regner (hvilket det har gjort en anelse) er min seng og bordet godt drysset til med alt det "spændende" der kommer ned fra taget. Så jeg er godt forbidt af ??? - kunsten er ikke at begynde at klø på de små røde prikker! Sengen er god, men bord og hylder er banket sammen af uhøvlede brædder, der har fået en meget farverig gang maling:0)

Går man længere ind i huset, gennem endnu en høj dør, finder man spisestuen og køkkenet som er virkelig primitivt! Her dog et gaskomfur og nogle primitive skabe, foruden nogle pænere skabe til tallerkner og kopper. Her et hul i nogle blikplader som udgør taget, hvor familiens vasketøj hænger til tørre. Jeg har spurgt hvad de gør i regntiden? - és un grande problema!!
I det lille område under åben himmel står der en sjov anordning: en fælg fra et gammelt bildæk der svejset på nogle jernstænger, her tændes op i nogle kul og koges røde bønner til flere dage. Forleden da det regnede en smule løb vandet fra taget lige ned på grydelåget og kullene!
I dette område er der også muret nogle primitive vægge op, hvor der er lavet toilet og bad til dem selv og et kun til mig - primitivt, men det virker - for det meste :0)

Til venstre for køkken / spisestuen er der en rå, muret væg. Bag den et stort forældre soveværelse, jeg har lige kunnet skimme gennem døren at de dog har sort plastic under taget. Men stadig åben forbindelse gennem nogle mønsterhuller i væggen, så alle lyde høres.
Her er i det hele taget meget lydt og meget støv og støj fra gaden. Alle husene i gaden er bygget sammen, nogle steder har fornemmelse af at der er en slags gårdhave, men ikke her hos os. Bag køkken væggen bor Julios søster og familie i det næste hus, lydene herfra høres også tydeligt. Der åbent over køkkenskabet, så hvis de lige mangler en tomat råber de og får en sendt ind over skabet :0) Maden er lidt ensformig men OK.

Hver dag kl 8 kommer Claudia som gør rent og forbereder maden, mens Chilo er på arbejde i et eller andet sikkerhedsfirma. Julio er arbejdsløs
(bogholder vist nok) - sønnen Michael (som de udtaler på engelsk!) er den først der tager afsted om morgenen. Familien er jo katolske men vist ikke så meget at det gør noget. I hvert fald kan jeg forstå at Michael har et barn "på gule plader" ude i byen. Datteren Karen har jeg ikke mødt, hun er gift, har tre børn og bor med sin mand i Masaya.


- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

  1. Må man foreslå et myggenet, kære Birte?
    Det lyder som om du nyder dit eventyr, det glæder mig!
    /Katrine

    SvarSlet